Soms is het om te huilen, dat gedrag van anderen, en we kunnen er flink geïrriteerd door raken. Maar de ander veroordelen belemmert ons zicht op wat er echt speelt: als we de spreekwoordelijke ui afpellen, wat komen we dan bij de ander (en bij onszelf) tegen?
Door elk negatief gedrag te zien als informatie komen we bij de positieve intentie van de ander. Denk even mee: Als iemand dominant is, wat wil ie dan eigenlijk? Of als iemand vaag is?
Dominant | Maakt zich zorgen om zaken die ie zo graag wil bereiken, dat hij zijn mening doordrukt |
Vaag | Heeft niet zo'n idee over een onderwerp of weet het nog niet en wil zijn opties openhouden |
Afkraken/kritisch | Is voorzichtig en wil risico's mijden |
Egoistisch | Stelt zijn eigen belang voor dat van een ander, omdat hij bang is anders in zijn eigen behoeften geschaad te worden of omdat zijn behoeften anders niet gezien worden |
Negeren | Gaat vooral zijn eigen gang |
Klagen | Aandacht krijgen en/of gesteund worden |
..... | |
.... | |
..... | |
Dit zijn maar een paar voorbeelden, de lijst is eindeloos, en in de tweede kolom kunnen hele andere intenties staan. Maar het gaat om het voorbeeld, het idee dat de ander baat heeft bij zijn gedrag, wat jij als negatief ervaart. Het kan erg helpen, door op deze manier te kijken, uit het oordeel te komen of te blijven en zo een realistische en effectieve band op te bouwen.
Overigens wil ik negatief gedrag hier niet mee goed praten, sommig gedrag blijft afkeurenswaardig, maar door er anders naar te kijken kan je op een andere, niet veroordelende manier in gesprek komen en misschien zo de situatie ten goede keren.
Uiteindelijk gaat het erom dat de persoon in kwestie zijn intenties/behoeften dusdanig invult, dat de ander(en) daar zo min mogelijk last van hebben. We kunnen de kolommen dan aanvullen. Vul zelf de laatste twee rijen in.
Dominant | Maakt zich zorgen om zaken die ie zo graag wil bereiken, dat hij zijn mening doordrukt | Legt uit waarom hij er zich zo zorgen over maakt en wat ie precies wil en vraagt aan de anderen hoe zij erover denken en hoe zij hem kunnen steunen |
Vaag | Heeft niet zo'n idee over een onderwerp of weet het nog niet en wil zijn opties openhouden | Geeft aan dat hij zijn ideeën, eventueel met anderen, wil ontwikkelen. Moet leren durven een standpunt in te nemen en dat te verdedigen/ beargumenteren |
Afkraken/kritisch | Is voorzichtig en wil risico's mijden | Legt uit dat hij vooral op de details let en dat problemen vooral ontstaan door details te veronachtzamen. Leert dat zijn kritische houding constructief moet zijn en dat hij met zijn detailkennis vooral aan oplossingen moet leren bijdragen. |
Egoistisch | Stelt zijn eigen belang voor dat van een ander | Legt uit dat zijn waarden en belangen dusdanig groot zijn dat hij meer voor zichzelf kiest dan voor de wensen van een ander. Legt uit dat hij van duidelijke keuzes houdt en leert dat hij ook moet luisteren naar de wensen en keuzes van anderen. |
Negeren | Gaat vooral zijn eigen gang | ..... |
Klagen | Aandacht krijgen en/of gesteund worden | ..... |
| | |
Meer uitleg en een lijst van waarden, kwaliteiten en valkuilen vind je hier.
コメント